Peranan Glutathaione dalam badan

Dengan jutaan elektron, glutathione adalah molekul antioksidan tertinggi yang boleh meneutralkan
radikal bebas yang tak terhitung jumlahnya dan akan mengitar semula antioksidan lain. Tidak seperti antioksidan Vitamin C, ia hanya mempunyai lima elektron untuk meneutralkan radikal bebas, dan berpotensi menjadikan dirinya radikal yang bebas. Glutathione akan mengitar semula dirinya dan semua antioksidan yang lain supaya mereka boleh melakukan kerja-kerja mereka berulang kali. Jadi tidak hairanlah ia dikenali sebagai antioksidan yang paling penting dan sekurang-kurangnya 10,000 kali lebih kuat daripada Vitamin C!


Walaupun kebanyakan antioksidan boleh menjadi radikal bebas diri mereka, terutamanya jika tiada faktor lain bersama yang diperlukan seperti nutrien sinergi, glutathione tidak pernah menjadi radikal bebas. Malah, sebagai elektron, molekul glutathione yang 'habis digunakan akan teroksida, ia bergabung dengan molekul lain dan teroksida melalui jambatan disulfida untuk membentuk GSSG.

  • Penyahtoksin Master Cell 

Glutathione adalah sel induk detoxifier, yang bertanggungjawab untuk menghapuskan banyak racun dan toksin yang terdapat di alam sekitar sekeliling kita. Hati mempunyai tahap glutathione yang paling tinggi  di dalam badan manusia. Sekarang kita tahu mengapa tiada kerja detoksifikasi dapat dilakukan. Selain dari hati, setiap sel memerlukan tahap glutathione optimum untuk mempertahankannya daripada toksin dari logam berat, radikal bebas dan penceroboh lain. Kajian mendapati, glutathione mengikat dengan logam berat seperti merkuri, zink, tembaga dan mengangkut mereka ke hati, dan tahap yang tinggi glutation di dalam hati melakukan sebahagian besar kerja untuk mengeluarkan toksin daripada badan melalui air kencing.

  • Master Anti-Radang

Glutathione adalah master anti keradangan. Glutathione diperlukan untuk mengelakkan keradangan intraselular dan menghalang penghasilan cytokines radang.


Glutathione adalah penting untuk sintesis protein dan asimilasi nutrien. Sama ada, melalui minuman yang kaya dengan antioksidan jus segar atau dengan protein mentah, glutathione adalah pengawal yang menarik asid amino dan nutrien ke dalam sel untuk diserap oleh badan. Tanpa glutathione yang mencukupi, semua nutrisi yang mewah bernilai kepada sel, dan juga kesihatan tubuh badan.


  • Sistem Imun Booster
Glutathione melindungi sel-sel imun dan bertindak sebagai isyarat untuk mengaktifkan molekul tindak balas imun yang tepat dan optimum. Semua ini penting untuk T-limfosit yang sangat ketara diaktifkan, yang akan menyebabkan percambahan kuat. Glutathione adalah penting untuk aktiviti phagocytic neutrofil polymorphonuclear, fungsi sel dendrit, dan persembahan antigen oleh sel-sel antigen disampaikan (APC).


  • Energy Booster
Glutathione terbukti memberi jaminan bahawa penciptaan tenaga selular tidak terjejas oleh kerosakan radikal bebas. Ia diperlukan untuk ATP (Tenaga) Pengeluaran. Mereka yang mempunyai tahap glutathione tinggi akan menghasilkan jumlah ATP yang tinggi dan berasa lebih bertenaga dan serta cergas.

  • Ultimate Anti-Penuaan Molekul
Mereka yang telah berumur mungkin mengalami bentuk perubahan yang luar biasa dalam penampilan mereka hanya sesingkat 2 minggu. Ia dapat dilihat pada perubahan kulit mereka menegang dan lebih berseri-seri. Ia juga membaiki kerosakan oksidatif yang telah berlaku dalam tempoh masa yang lama. Secara amnya, kesihatan kulit akan diperbaiki secara luaran dan dalaman!


  • Faedah lain
Ia Mengekalkan Cellular redoks Homeostasis - Memelihara tahap pengoksidaan sel dan menyediakan hemoglobin dalam sel darah merah untuk menerima dan mengikat oksigen. Ia akan dihantar kepada sel-sel dan membantu glutathione untuk memastikan sel-sel darah merah kekal dalam keadaan optimum ini.

Meningkatkan kesihatan secara teratur - Sangat bagus untuk paru-paru, jantung, buah pinggang, sistem penghadaman, mata, dan juga meningkatkan DHEA dan IGF-1 tahap, yang sangat penting dalam pituitari, adrenal dan fungsi endokrin (hormon) secara umum.

Ia juga mendorong Delta Wave, sewaktu tidur - molekul GSSG mendorong gelombang delta sewaktu tidur, memastikan pembaikan optimum dan peremajaan, dan juga pengeluaran HGH.
Menyokong Prestasi Puncak Athletic dan mempercepatkan Pemulihan otot - Atlit-atlit yang melakukan latihan kardiovaskular atau rintangan akan mendapati stamina meningkat, intensiti, dan tempoh pemulihan yang lebih cepat.

Memberi kesan terhadap Berat Badan - Apabila pengeluaran ATP meningkat, tenaga dan perbelanjaan kalori meningkat, adalah salah satu cara untuk kehilangan lemak tambahan, walaupun tanpa apa-apa perubahan dalam gaya hidup.

Disamping itu, ia juga melindungi DNA - Glutathione melindungi DNA nukleus secara semulajadia dan juga DNA mitokondria sel.

No comments:

Post a Comment